
Rengeteg dolgot tehetsz webshopod optimalizálásának érdekében akár a felhasználók, akár a Google tekintetében. Azért állítottuk össze ezt a listát, hogy segítsünk lefedni minden kritikus pontot. Ugyan a cikk nem foglal magában mindent, mégis ha keresztülmész az alább felsoroltakon, jelentős javulásra számíthatsz SEO terén, és több vásárlód lehet.
Az egész site-ot felölelő e-kereskedelmi lista:
E-kereskedelmi feladatlistánk első része azon változtatásokról szól, melyek szavatolják webshopod működését. Az itt felsorolt tippek közül egyesek segítenek majd a SEO-ban, de ami a legfontosabb, hogy mindegyik garantálja felhasználói élmény javulását az oldaladra látogatók számára.
1. Folyamatos brandépítés
Az első dolog amire érdemes odafigyelned a brandépítés folytonossága. A branded vagy logód tisztán, kivehetően jelenjen meg a kezdőoldaladon és az oldalad címében. Ez bizalmat sugároz és segít az üzleted kiépítésében, a promotálásában mind offline mind a keresőoldalak találatai közt.
2. Használj közösségi média gombokat és hírlevelet amire feliratkozhatnak
A hírlevelek és a közösségi média a legkönnyebb módjai annak, hogy a vásárlóid visszatérjenek az oldaladra. Helyezd el úgy őket az oldaladon, hogy odavonzzák a figyelmet. Add hozzá a közösségi média oldalaid gombjait a siteodhoz legalább a láblécre (használj ikonokat, linkeket, widgeteket), de ha van elég hely a fejléceden az is kiváló. Promotáld a hírleveled az oldalsávban, ezt a legjobb úgy kivitelezni ha követi a görgetést. Egy kis ráadás mindig segít motiválni a látogatókat a feliratkozásban.
3. Gondoskodj az oldal navigációjához szükséges dolgokról
Biztosítsd a felhasználók számára, hogy elérjék a legfontosabb oldalakat a főmenüből.
A termékek oldalainak, a kosárnak és vevőszolgálatnak könnyen elérhetőek kell legyenek, csakúgy mint a Gyakran Ismételt Kérdéseknek, mint a kiszállítás díja és a fizetési opciók. Ha a felhasználók nem találják ezeket az oldalakat bonyolulttá válik számodra az oldaladon való vásárlás.
4. Használj SSL-t és security seal-t
Ez egy alapvető dolog a bizalom kialakításához: Ha az oldalad rendelkezik SSL tanúsítvánnyal a címsorban látható lesz egy kis zöld lakat a vásárlóid számára, ami arról informálja őket, hogy biztonságos környezetben vásárolhatnak nálad. Ez segít nekik abban, hogy aggódás nélkül megadják a vásárláshoz szükséges személyes információikat, például lakcím, bankkártya adatok, stb…
Szintén hozzáadhatsz az oldaladhoz security seal-t is, ami még megbízhatóbbá teszi a webáruházad.
5. Fusson jól a webshop mobilon is!
Ne feledkezz meg a mobilon böngészőkről! Az okostelefonon történő vásárlás az egyik leggyakoribb dolog manapság. Nagyon fonts, hogy legyen a felületed megfelelően optimalizálva mobilra is.
6. Figyelj weboldalad sebességére
Amikor sebességről beszélünk, az pc és mobil felületen való megjelenés sebességére gondolunk.
Az emberek manapság nem szeretnek sokáig várakozni, egyre inkább hozzászokunk a villámgyors internet kapcsolathoz ami bárhol elérhető. Fontos, hogy a webshopod minimális internetes adatforgalom mellett is gyorsan be tudjon töltődni. Ráadásul a Google előrébb sorolja a keresési találatokban azokat az oldalakat amik gyorsabbak.
7. Ismertesd meg a céged: adj hozzá egy „Rólunk” oldalt.
Az emberek szeretik ismerni a céget amitől vásárolnak. Ki áll mögötte? Mi a története? Mi motiválja? Ha azonos az értékrendünk, a hiedelmeink a vásárlókkal, szimpatikusak vagyunk nekik, sokkal valószínűbb, hogy visszatérnek máskor is a shopunkhoz. Egy “Rólunk” oldal, esetleg egy csoportkép a dolgozókról segít kiépíteni a kapcsolatot a cég és a vásárlók között.
Kezdőoldal
Nem szükséges teljesen SEO optimalizálni a weblapod kezdőoldalát, bár nem érdemes ezt sem teljesen elhanyagolni. Van pár dolog amit annak érdekében tehetsz, hogy azok akik az oldaladon kötnek ki a vásárlóid legyenek:
8. A kiemelt termékek megjelenítése
Érdemes prominens helyet fenntartanod a kezdőoldalon a kiemelt termékeid számára: azon termékek számára melyek legfőbb árucikkeidnek számítanak az eladási listádon. Ez azonnali ingert jelent majd a látogatóid számára, és kiváló módja annak tudatosítására, hogy jó helyen járnak-e, megtalálták-e az megfelelő webshopot amit kerestek.
9. Tegyél közzé ellenállhatatlan akciókat
Tégy közzé a kezdőoldaladon figyelemfelkeltő, ellenállhatatlan akciókat. Ezek persze folyamatosan változnak, például ha egy adott terméket szeretnél épp eladni érdemes ilyen akciókat közzétenned, vagy legyen szó akár időszakos akciókról mint a Black Friday. Bármilyen akciót is teszel közzé, legyen könnyen kivehető az oldalon és igazítsd a vásárlóid igényeihez.
Termékkereső és kategóriák
Ha van egy jó weboldalad az egy dolog, de ha a látogatók nem találják az általuk keresett termékeket, nem lesz igazán veszik majd hasznát a webshopodnak. Ezért e-kereskedelmi feladatlistánk következő része arról szól, hogyan tedd termékeidet egyszerűen megtalálhatóvá az oldaladon böngészők számára.
11. Használj termékkategóriákat
A termékkategóriák felállításának módja sokat számít látogatóid számára. A kategóriák segítenek gyorsan és egyszerűen hozzáférni több különféle termékcsoporthoz azok számára, aki nem biztosak benne pontosan melyik terméket is szeretnék megvásárolni. Az Amazonnak például rengeteg kategóriája van, mégis tisztán átlátható. Ez annak is köszönhető, hogy a megfelelő megnevezésen felül észszerű alkategóriákat használ. Képzeld magad a vásárlóid helyébe, és menj végig webshopod kategóriáin. Logikusnak tűnnek a besorolások? Ezeket a kifejezéseket használná egy átlag vásárló? Ha a válasz igen, akkor jó úton jársz.
12. Tegyél közzé megfelelő bemutatkozó tartalmat a kategória oldalakon
Azon felül hogy megfelelő megnevezéseket használsz a kategóriákhoz, ossz meg bemutatkozó tartalmat az egyes kategóriák oldalain, amik leírják a kategóriában található termékek közös nevezőit. Ez nagyon hasznos az oldalak témájának meghatározásában, különösen a keresőmotorok számára.
13. Adj hozzá thumbnail-eket – előnézeti képeket a termékeidhez
A legtöbb esetben a termékképek többet mondanak ezer szónál is. Ez különösen igaz azokra az oldalakra ahol nem is áll rendelkezésre elég hely a hosszú leírásokhoz, úgy mint a kategória oldalad vagy a belső kereső találati oldala. Egy figyelemfelkeltő előnézeti kép az adott termékről motiválni fogja a vásárlókat, hogy rákattintsanak. A jó thumbnail image megkönnyíti a vásárlók számára, hogy hosszú terméklistából válasszanak a kategóriákból vagy a kereső találati oldaláról.
14. Legyenek vásárlásösztönzők az áttekintésekben
A lenyűgöző thumbnail-ek mellett az áttekintő oldalaknak is szükségük van vásárlásösztönzőkre, ez annyit takar, hogy lehetővé teszed a vásárlóid számára, hogy a kosarukba helyezzék az adott terméket közvetlenül a kategória vagy a kereső találati oldaláról. Habár ez nem mindig lehetséges minden terméknél, mégis érdemes alkalmaznod amikor csak tudod. Vannak olyan webshopok, amik lehetővé teszik, hogy például egy farmernadrág esetében kiválaszd a megfelelő színt és méretet anélkül, hogy a termék oldalát megnyitnád. Válaszd az számodra legszimpatikusabb megoldást, adj ‘Kosárba’ és ‘Fizetés’ lehetőségeket az áttekintő oldalakhoz. Egyszerű. :)
Termékoldalak
Talán már egy csomó erőfeszítést beleöltél a termékoldalaid létrehozásába, de biztos vagy benne, hogy semmi nem hiányzik, semmin nem lehet javítani? Listánk ezen része segít abban, hogy a termékoldalaid a lehető legjobban kivitelezettek legyenek.
15. Adj hozzá nagy felbontású képeket a termékekhez
Biztosíts minden termékedhez nagy felbontású képeket amikre a vásárlók rá tudnak nagyítani, és több különféle szögből bemutatják a terméket. Figyelj rá, hogy még a feltöltött képek fájlnevei is számítanak a SEO szempontjából.
16. Írj részletes, lenyűgöző termékleírásokat
A kategóriaoldalak optimalizálása gyakran sokkal egyszerűbb mint a termékoldalaké. Ha zárakat, csavarokat vagy szegeket árulsz, nagyon sok időt és energiát vesz igénybe, hogy egyedi és figyelemfelkeltő termékleírásokat készíts minden oldalhoz. Márpedig ha szeretnéd, hogy a termékoldalaid is jó helyet foglaljanak el a keresők találatai közt, akkor muszáj időt szánnod az optimalizálásukra.
17. Fogalmazz világosan az áraiddal kapcsolatban
Nem győzzük elégszer hangsúlyozni: fogalmazz világosan. Ha meglepetésszerű pluszköltségeket adsz hozzá a vásárlási folyamat során úgy mint a különféle adók vagy szállítási költségek, az visszafelé sül majd el. Így a vásárlóid valószínűleg megszakítják majd a műveletet, ahelyett hogy rendelnének. Fogalmazz világosan a felmerülő költségekkel kapcsolatban (ha van ilyen) a kezdetektől. Ezt az előnyödre is fordíthatod, ha például ingyenes kiszállítást ajánlasz egy bizonyos összegű vásárlás felett.
18. Engedélyezd a vásárlók számára hogy véleményezzék a termékeket
A bizalom kiépítése fontos dolog minden webshop számára. A hiteles vásárlói véleményezés nagyon sokat segít ebben. Amit szoktunk javasolni azon weboldalakkal kapcsolatban amelyek a harmadik féltől való értékeléseket is megjelenítik, hogy másolj át egy párat a saját weboldalra. A harmadik féltől származó értékelések megjelenítésére példának okáért egy widget nagyszerű megoldást jelenthet. A legjobb eredmény érdekében ezeket a meghirdetett akcióidhoz oszd meg.
19. Promotáld a kapcsolódó termékeket
Ha ismered a vásárlóid érdeklődési körét, akkor fordítsd azt az előnyödre. Ha valaki vásárol egy iPhone-t a webshopodról, akkor valószínűleg szüksége lesz hozzá tokra is, és talán akar majd egyet azokból a drága vezeték nélküli fülhallgatókból (azok valóban nem olcsóak). Viszont, aki most fizette ki a teljes árat egy vadonatúj iPhone-ért talán nem is fogja olyan drágának találni őket. Ha az adott termékhez kapcsolódó/hasonló termékek szekciót adsz hozzá az oldaladhoz, esetleg “mások ezt vették még”-et, az további vásárlásra fogja ösztönözni a látogatóidat. Erősen ajánljuk ennek a használatát.
20. Vásárlásösztönzők használata a termékoldalaidon
A látogatóidnak szüksége lesz a “Kosárba” gombra a termékoldalakon ahhoz hogy vásároljanak. Ne rejtegesd! Manapság egyre kevesebb az olyan webshop ahol a “Kosárba” gomb túlságosan el van dugva az oldalon, mégis felhívnánk rá a figyelmed, hogy győződj meg róla eléggé kirívó-e. Ez különösen igaz például abban az esetben ha más hasonló gombokat is használsz, például “Kívánságlistára teszem”. Elengedhetetlen hogy a “Kosárba” gomb legyen a legkirívóbb, legnagyobb a termékoldalakon.
21. Tüntesd fel a raktárkészleteket
Manapság a termékek elérhetősége határozza meg az eladásokat. Tele van az internet webshopokkal és az emberek abból a shopból akarnak majd vásárolni, amelyik az általuk keresett terméket már másnap kiszállítja vagy esetleg még aznap. Ha jelzed a vásárlóid felé, hogy egy adott termék elérhető a raktárkészleteden, akkor sokkal valószínűbb, hogy tőled veszik meg. Ez nem csak a piaci versenyről szól, de az elvárásokról is. Ha a weboldaladon világosan feltünteted, hogy egy adott termék nincs raktáron, még dönthetnek úgy a látogatóid, hogy tőled vásároljanak. Tudni fogják hogy várniuk kell egy kicsit. Viszont ha ezt nem teszed meg és a megrendelt terméket nem kapják meg a klienseid három hét után sem, akkor máshonnan fognak vásárolni. Ha nem tünteted fel a raktárkészleted az rontja az üzleted.
Kosár és kifizetés
Könnyű átsiklani a részletek felett a kosarat és kifizetési folyamatot illetően, ezek azonban fontos szerepet töltenek be a vásárlás során. A listánk ezen részében arra bátorítunk szánj rá egy kis időt, hogy meggyőződj minden zökkenőmentesen működik.
22. A Kosár legyen könnyen elérhető
Félretéve azt hogy milyen nemes szándékok vezérelnek a webshopod létrehozásában, a fő célod a lehető legtöbb pénzt keresni, ez pedig a Kosáron keresztül történik. Ebből kifolyólag a Kosárnak mindig láthatónak, elérhetőnek kell lennie – ne kelljen keresgélni az embereknek. Szintén ajánljuk hozzá, hogy legyen látható a termékek száma amik a kosárban vannak az ikonon. Ez segít emlékeztetni a vásárlókat az adott termékekről amiket a kosárba raktak.
23. Már az elején tedd közzé a fizetési opciókat
Csakúgy mint listán 16. pontjában, ez azt a célt szolgálja, hogy megelőzd a kellemetlen meglepetéseket. Eléggé frusztráló tud lenni ha csak a vásárlás végén jössz rá, hogy nem elérhető az általad preferált fizetési mód. Az EU-n belül pedig törvény szabályozza ezt, kötelező előre informálni a vásárlót a fizetési módokról.
24. Ne kötelezd a vásárlóid regisztrációra
Tedd lehetővé a látogatóid számára, hogy regisztráció nélkül is vásárolhassanak. Ne kényszerítsd őket, hogy felhasználói fiókot hozzanak létre, ez nem túl jó gyakorlat. A regisztrációnak csak akkor van értelme ha kapnak tőle valami kis extrát a kliensek, például automatikus kitöltés a szállítási adatoknál, így nem kell minden egyes vásárlás során újból beírniuk az adataik. Ebből a szempontból kényelmes lehet egy felhasználói fiók létrehozása, de legyen ez a vásárló választása.
25. Állíts be hosszabb lejárati időt a sütiknek
Ez segít majd a megfelelő termékeket feldobni a vásárlóidnak a későbbiekben. Ezáltal szavatolhatod magadnak a további sikeres vásárlást.
26. A kuponkódok megfontolt használata
A kuponok használata egy jó mód az eladások növelésére, de mielőtt ilyesmibe vágnál érdemes alaposan átgondolnod valóban akarod-e. Ha a felhasználók egyszer meglátják, hogy van ilyen opció a weboldalon, akarni fogják a kuponkódokat. Ez gyakran oda vezethet, hogy leállnak fizetés közben kuponkódok után kutakodni. Ha ilyesmit szeretnél beiktatni, akkor tedd könnyen elérhetővé a vásárlóid számára. Ha nem tervezel a közeljövőben kuponkódokat felajánlani, akkor jobb ha lehagyod ezt a mezőt az oldalról, máskülönben sokan otthagyhatják a kosarukat vásárlás helyett.
Nézz ki jól minden felületen!
A listán ehhez a ponthoz eljutva a webshopodnak teljesen készen kell állnia, csupán egy dolog van hátra: győződj meg róla, hogy az oldalad a lehető legjobban néz ki bárhol is jelenjen meg. Legyen szó akár a Google-ról vagy bármilyen közösségi média felületről fontos, hogy jó benyomást tegyen.
27. Optimalizáld a SEO címeket és meta leírásokat
A kereskedelmi oldalaknál, mint egy webshop fontos célt szolgálnak a SEO címek és a meta leírások. Sokkal fontosabbat mint más egyéb site-oknál. A Google képes megfelelő információt szolgáltatni a weblapodról a keresési találatok között a kulcsszavak alapján. Viszont ha a termékoldalad nem rendelkezik elég termékinformációval, esetleg az ügyfélszolgálat vagy a garancia részleteit tárgyalja, akkor fennáll az esélye annak, hogy a Google azt fogja használni hozzá. Győződj meg róla, hogy termékorientált meta leírásokat használsz a termékoldalaidon, ezzel is segítesz a Google-nak abban ne a hibás információt mutassa a keresési találatokban.
28. Adj strukturált adatokat az oldalaidhoz
Azt ajánljuk, hogy használd a schema.org strukturált adatait a termékoldalaidhoz a technikai SEO megfelelő kivitelezése érdekében. A schema.org jelölő segíteni fog a keresőmotoroknak vagy például a Google Shopping-nak, hogy könnyebben feldolgozza az oldalad tartalmát. Ráadásul ez segíthet abban, hogy az oldalad jobb helyet foglaljon el a keresési találatok között.
Legalább a schema.org/Product és schema.org/Offer legyen hozzáadva, és így majd meglátod, hogy ezt ki tudod-e bővíteni részletesebb sémákra. A schema.org jelölő hozzáadása sokkal inkább technikai jellegű mint a termékleírások optimalizálása. Ebből kifolyólag ha nem tudod pontosan mit csinálsz, inkább kérj segítséget a webfejlesztődtől.
29. Figyelj a közösségi média oldalakon való megjelenésre
A schema.org adatai mellet érdemes hozzáadnod az OpenGraph-ot és a Twitter Cards-ot is. A Yoast SEO segít képeket hozzáadni az oldaladhoz, amik megjelennek majd a szociális média felületen. Yoast SEO Premium-al akár előnézetet is kaphatsz erről. Ezek segítenek a lehető legvonzóbb megjelenést kölcsönözni ha megosztják a termékeidet.
Még egy dolog a végére…
30. Könnyítsd meg a e-kereskedelmed Yoast SEO-val
A Yoast SEO pluginok segíthetnek az oldalad különféle aspektusainak optimalizálásában:
– Olvashatóak a szövegek? Rendben.
– Kulcsszavak keresése és optimalizálás? Rendben.
– SEO címek, meta leírások és szociális outputok kezelése? Rendben.
– Strukturális adatok hozzáadása az oldalakhoz minimális erőfeszítéssel? Rendben.
– Extra beállítások WooCommerce-hez a dedikált WooCommerce pluginunkkal? Rendben.
Forrás: