App Store Optimization

Mivel egyre több mobil applikáció érhető el a különféle alkalmazásboltokban, ezért életbevágó, hogy a saját appunkat minél többet megtalálják. Erre szolgál az App Store Optimization, röviden az ASO, ami az alkalmazásboltokra történő optimalizálást jelenti.

A folyamat eredményeként az appunk jobb helyeken jelenik meg az ilyen boltok találati listáin, több látogató talál rá, és ezért többen is használhatják. Hasonlóan a keresőoptimalizáláshoz (SEO), az ASO is bizonyos faktorokra koncentrál. Ezek azok a feltételek, melyek teljesülése vagy minősége esetén a találati listákat összeállító robotok előnyt adnak a szoftverünk számára.

Az elsődleges ASO faktorok közé tartozik az alkalmazás neve/címe és a kulcsszavak, a másodlagosok közé pedig a letöltések száma, az értékelések száma és minősége. Ezeket a faktorokat optimalizálva számíthatunk a korábbiaknál akár jóval több felhasználóra.

Applikáció címe

Az alkalmazás címe az, ami rögtön feltűnik a látogatók számára, ezért az algoritmusok is nagy figyelmet szentelnek neki. A tapasztalatok alapján, ha kulcsszóval optimalizáljuk a címet, akár 10%-kal is jobb helyezéseket érhetünk el a találati listákon.

Hogy a címben mit lehet pontosan felhasználni, azt a legtöbb alkalmazásbolt erősen beszabályozza. Az Apple boltjában maximum 30 karakterünk van a cím megadására, és a kulcsszavak halmozása kitiltást is eredményezhet. A látogatók amúgy sem szeretik az olyan alkalmazásokat, melyek természetellenesnek tűnő elnevezéseket használnak, mivel ilyenkor arra gyanakodnak, hogy csalás van a háttérben. Csaló appokat pedig senki sem akar az okostelefonjára engedni.

Applikáció leírása

A SEO-hoz hasonlóan az ASO is épít a leírásra, és ez esetben sem használják fel közvetlenül az ebben leírtakat a robotok a találati listák összeállítására. Emiatt tehát teljesen felesleges olyan leírást készítenünk az appunkhoz, mely hemzseg a kulcsszavaktól.

A látogatók viszont olvassák ezeket az írásos részeket, ezért fontos, hogy megragadjuk a figyelmüket. Arra is ügyelnünk kell, hogy a legtöbb alkalmazásbolt csak néhány száz karaktert jelenít meg a leírásból, a többit pedig egy tovább gomb vagy link mögé rejti. Ezeket jellemzően nem nyitják ki a userek, így abból tudunk gazdálkodni, ami alapból is megjelenik.

A leírásban a fő cél az, hogy pontosan átadjuk az érdeklődőknek, mit tudnak csinálni az appunkkal. Itt kell felkeltenünk az érdeklődésüket, hogy aztán kattintsanak. Nem szabad elkezdeni a cégünkről mesélni, hanem rögtön durr, bele a közepébe, és jöjjön a lényeg!

Kulcsszavak

Egyes boltok, mint például az Apple Store, lehetőséget ad a kapcsolódó kulcsszavak megadására. Ezek tovább segítik az algoritmusuk működését, és a segítségükkel a megfelelő irányba terelhető az ASO is.

Nem érdemes ugyanazokat a kulcsszavakat felhasználni, mint amit már megadtunk az app címében, inkább válasszunk másokat, melyek még beleférnek a rendelkezésre álló limitbe és relevánsak. Az iOS fejlesztőknek elérhető az Apple Search Ads, amely használható kulcsszókutatásra, de az interneten jó néhány eszköz képes Apple kulcsszavak kutatására is. A Google kulcsszóválasztó eszköze is tökéletes megoldás lehet a kulcsszavak megtaláláshoz.

Alcím

Az alkalmazás alcíme a cím alatt kap helyet, és rendszerint csupán 10 karaktert enged megadni. Míg a címben a felhasználók sem veszik jó néven a kulcsszóhalmozást, itt kifejezetten szeretik, ha néhány releváns szóval megmagyarázzuk az appot. Itt nem kell a brandinggel foglalkoznunk, mint a címnél, így használjuk ki a lehetőségeket adjunk meg releváns kulcsszavakat!

Értékelések és visszajelzések

Az egyes alkalmazások mellett megjelenő felhasználói értékelések és visszajelzések kritikus fontossággal bírnak, mivel ezek alapján dönti el gyakran a többi látogató, hogy érdemes-e kipróbálni az appot. A boltok listáit összeállító alkalmazások szintén nagyban támaszkodnak a valós visszajelzésekre.

Az értékelések megszerzése azonban komoly feladat elé állít minket, hiszen nagyon sok értékelést szeretnénk, de lehetőleg csak az öt, esetleg a négycsillagosokból. Emiatt közvetlenül az alkalmazásunkban kell megszólítani a felhasználót, és értékelést kérni tőle.

A felmérések szerint az első 72 órán belül kell ezt megtennünk, mivel a felhasználók majdnem 80%-a csak egyetlen egyszer használ egy applikációt, majd soha többé nem indítja el. Emellett időt kell hagynunk arra, hogy azért meg is ismerkedjenek a funkciókkal, különben nem fognak értékelést írni.

Időzítő helyett érdemes push notification-öket feldobni egy-egy meghatározott esemény bekövetkeztekor. Ilyen cél lehet a játék első pályájának végig vitele, az első projekt befejezése, de akár meghatározott darabszámú feladat elvégzése is.

Időnként akármennyire is ügyelünk a minőségre, becsúszhatnak negatív értékelések. Ezeket mindenképp kezelni és megválaszolni kell. Előfordulhat, hogy itt bukkannak fel olyan véletlen hibák, melyekről nem is tudtunk. De az is lehet, hogy valamiért másképp viszonyulnak a felhasználók egy funkcióhoz, mint mi azt terveztük. A negatív kommentek megválaszolásával csökkenthető az ügyfél csalódottsága, a többi felhasználó pedig úgy fogja vélni, hogy bár előfordulhatnak hibák az appal, megéri kipróbálni. Mennyivel jobb ez, mint az egyedül árválkodó negatív vélemények, melyekről ordít, hogy a fejlesztő egyáltalán nem foglalkozik a felhasználóival!

Letöltések száma

Végső soron minden fejlesztő arra törekszik, hogy minél többen letöltsék az alkalmazását. A Google Play és az App Store algoritmusai is felhasználják ezt az értéket a rangsoroláskor. A számot ráadásul jól láthatóan fel is tüntetik az app profilján, így további felhasználókat ösztönözhet a telepítésre.

A legjobb appoknál jól látszik, hogy a felhasználók igénylik a képernyőképek és a bemutató videók meglétét. Ha ilyeneket adunk hozzá az alkalmazásunk adatlapjához, akkor a felhasználók megnézhetik, miről is van szó, és nem kell látatlanban dönteniük. A tapasztalatok alapján a kevés infóval ellátott applikációkat az emberek nem telepítik, ezért az ASO fontos része ezek feltöltése.

Ha pedig minden kész van, akkor már csak arra kell törekednünk, hogy minél tovább megtartsák az appunkat a felhasználók. Ez nehezebb, mint aminek látszik, hiszen egy felmérés szerint az amerikaiaknak 90 applikáció van a telefonjukon, amiből 30-at használnak, ráadásul 3 hónap után átlagosan csak a telepített appok harmada van még mindig meg. Magyarországon is hasonló lehet az arány, egy átlagos mobiltelefon használó a közösségi média platformokon kívül folyamatosan telepít és töröl applikációkat, ezért az ASO mellett fontos a marketing és a kommunikáció megléte is.

ASO SZOLGÁLTATÁSRA VAN SZÜKSÉGED?
Ha tetszett, kérlek oszd meg barátaiddal!