
A Google hivatalosan nem árulja el, de széles körben elfogadott konszenzus a SEO szakértők között, что visszafordulási arány hatással lehet egy weboldal találati lista helyezéseire. Az angolul bounce rate kifejezés talán találóbb, ami a visszapattanással köthető össze. A Google szemében ez az érték azokat a látogatókat méri, akik egy adott webhelyre érkezve anélkül zárják be a böngészőt, hogy bármilyen interakcióba fogtak volna.
Az oldalon eltöltött idő ebből a szempontból nem fontos, hanem az, hogy a látogató legalább egy linkre vagy más elemre kattintson. Természetesen vannak olyan esetek, amikor már az érkezési oldal választ ad az olvasó kérdésére, de ezeket is jól tudja mérni a Google. Például, ha egy látogató rákeres valamiben a keresőben, majd egy linket megnyitva visszatér a keresőbe, hogy a következő linkre kattintson, ott általában nem találta meg, amit keresett.
Ebben a cikkben olyan ötleteket gyűjtöttünk össze, melyekkel csökkenthető a visszafordulók aránya.

1. Optimalizáljuk a betöltődési időt
Gyakran nem is a tartalom minősége miatt pattannak vissza a látogatók a találati listára, hanem azért, mert megunták a várakozást a tartalom betöltődése közben. Amikor a visszafordulási arány magas, első körben mindig érdemes az oldal sebességét tesztelni.
Egyes kutatások szerint a látogatók már akkor bezárják a webhelyet, ha 2-3 másodpercnél tovább kell várniuk az eredményre. Az olyan mérőeszközök, mint a Google ingyenes PageSpeed Insights-ja, nem csak tesztelnek, hanem javaslatokat is adnak a javításhoz.
2. Formázzuk meg a szöveget
Aki már ütközött egy hatalmas szövegfalba, tudhatja, mennyire nem csábító a végig olvasása. Emiatt életbe vágó, hogy megfelelően megformázzuk a szövegeket. Egy mondat ne legyen hosszabb másfél-két sornál, és egy bekezdés ne tartalmazzon többet három-négy mondatnál.
A bekezdéseket szervezzük egységekbe, melyeket alcímekkel válasszunk el egymástól. Az ilyen megoldás arra is jó, hogy a címeket a látogatók végig tudják pörgetni a szemükkel, és ha jól írtuk meg őket, akkor azonnal meg is tudják ragadni a tekintetet.
А megfelelő tartalomból pedig már belső linkekkel tovább tudjuk vezetni az olvasót más aloldalainkra, ahol értékesíteni is lehet a számukra.
3. Bánjunk óvatosan a promóciókkal
Főleg a blogposztoknál szökött előfordulni, hogy az oldalsáv tele van kapcsolódó cikkekkel, ajánlatokkal vagy más dolgokkal. A vizsgálatok azt mutatják, hogy ezek az elemek túlterhelhetik az olvasók figyelmét, akik emiatt hajlamosabbak bezárni az oldalt.
Különösen igaz ez a mobil nézetre, ahol az oldalsávot a rendszer gyakran a tartalom előtt mutatja, és a látogatóknak nagyon frusztráló, hogy számos ajánlaton kell átgörgetniük, mielőtt elérnek a lényegi részhez. Mindig érdemes leellenőrizni a webhelyünk mobil verzióját, ha valami soknak tűnik, akkor a látogatók sem fogják szeretni.
4. Nézzük meg a többi adatot is
Nagyon fontos az egész képet látni ahelyett, hogy csak egy adott adatra koncentrálnánk. Ha egy tartalmunk visszafordulási aránya magas, akkor meg kell vizsgálni, hogy csak annak az adott oldalnak ilyen rossz a mutatója, vagy ez más helyeken is jelentkezik?
Ha csak a blogbejegyzéseknél, akkor valami baj lehet a blogsablonnal, ha viszont a teljes oldalon, akkor át kell értékelni a tartalommarketing stratégiánkat. Ugyanígy, ha magas a visszapattanási arány, de az oldalon töltött idő hosszú, akkor abból azt láthatjuk, hogy értékes a tartalom, és a látogatóknak nem volt szükségük több információra.
Ezeknek az adatoknak az ismeretében bátrabban hozhatjuk meg a helyes döntéseket, melyek alapvető behatással lesznek a webhelyünk helyezéseire.
5. Készítsünk nagyon releváns tartalmat
A tartalomkészítéskor többféle utat is bejárhatunk, de lehetnek akármilyen jók az oldalunk technikai mutatói, a visszafordulás gyakran azért következik be, mert az olvasók nem azt találják nálunk, что они ищут. Nem elég csak egy vagy több kulcsszóra optimalizálni, ezzel még csak azért érjük el, hogy az olvasók megérkezzenek a webhelyünkre.
Amint rájönnek, hogy a tartalom nem nekik szól, azonnal visszalépnek a Google találati listájára, amit a keresőóriás rosszabb helyezésekkel honorál. Emiatt meg kell értenünk, hogy a hozzánk érkezőket mi érdekli, és ennek megfelelően elkészíteni a cikkünket. Ez alapvetően befolyásolhatja a stratégiánkat is, mivel nem mindegy, hogy eladni akarunk valamit, hírlevél feliratkozókat gyűjtünk vagy Google reklámok megjelenítéséből van bevételünk. Az olyan ingyenes eszközök, mint a Гугл Аналитика és a Search Console segítenek megérteni, mi érdekli az olvasóinkat, a tartalmakat pedig akár utólag is ehhez a tudáshoz igazíthatjuk.
6. Szúrjunk be egyetlen, jól látható CTA elemet
Bár elsőre jó ötlet lehet minél több ajánlatot összezsúfolni egyetlen aloldara, ezzel csak azt érjük el, hogy összezavarjuk a vásárlóinkat. Szúrjunk be egyetlen, jól látható, és kristálytisztán érthető CTA elemet az oldalra, így a látogató egyből felismeri, miről beszélünk.
Ha több ajánlatunk van, ezeket szét kell szedni külön aloldalakra, és ennek megfelelően, szuper specifikus és releváns tartalmat készíteni hozzájuk.
7. Használjunk okosan elhelyezett belső linkeket
Sok webhelytulajdonos teli rakja belső linkekkel a szövegeit, hogy biztosan ne pattanjanak le a látogatók, és tovább haladjanak a webhelyen valamilyen irányba. A túl sok link azonban szintén összezavarhatja az olvasókat, ezért inkább szúrjunk be néhány, de erősen kapcsolódó belső hivatkozást a cikkbe.
A Google sem értékeli, ha egy szöveg linkekkel van teli, mivel az ő értelmezése is az, hogy ezekkel az elemekkel extra tartalmat kell adnunk az olvasóknak, akiket így terelhetünk tovább, hogy még több információt elérjenek. A linkek száma nincs kőbe vésve, de amikor minden mondatban, vagy akár mondatonként több hivatkozás van a teljes cikket nézve, az rossz gyakorlatnak számít.
8. Tegyük elérhetővé a keresés funkciót
A kereső funkció egy nagyon könnyű eszköz a visszafordulási arány csökkentésére, mégis sok oldaltulajdonos elfelejti a használatát. Már egy egyszerű keresőmező hozzáadásával is tehetünk arról, hogy a látogató a távozás helyett inkább rákeressen az őt érdeklő témára. Természetesen ez csak akkor fog működni, ha a funkciót nem rejtjük el az oldal aljára, hanem a jól látható helyre rakjuk.
Az olyan kiegészítő elemek, mint az ajánlott cikkek, kapcsolódó tartalmak vagy kategórialisták szintén sokat segíthetnek abban, hogy felkeltsük az emberek érdeklődését. Gyakran előfordul ugyanis, hogy bár elsőre nem találták meg, amire szükségük lenne, egy ilyen linkre bökve tovább használják az oldalunk.